Pagini

marți, 13 aprilie 2010

Hai sa invatam!




Particip la un curs de ...inginerie. Am platit o gramada de bani pentru asta. La fel ca mine au facut alti peste vreo suta de oameni. Unii au dat banii din buzunarul lor, altii din conturile firmelor pentru care lucreaza sau pe care le detin.
Se petrece totul intr-o sala de festivitati,  echipa de profesori e de vreo 12 persoane, nume grele de la mai multe facultati din Bucuresti.

Astazi a fost prima zi de cursuri...greu al naibii... program de la 9 la 18.

La sfarsitul zilei, nu pot spune decat ca am un gust de greata.
Citeste mai departe...





In primul rand - profesorii.
E ok ca au invatat sa foloseasca Power Point-ul. Good job!
Au transformat textele de 12 pagini in prezentari de 140 de pagini!!!
Nu au aflat insa ca, pentru o sala mare, prezentarea trebuie scrisa cu caractere putine si mari ... ca sa vada si omu' din fundu' salii. Ne-au asigurat ca vom primi un CD cu toate prezentarile pana la sfarsitul zilei...si l-am si primit ... ha, ha, ha .... de ce au mai citit de pe ecran cuvant cu cuvant....rostul era sa ne atraga atentia asupra unor chestii care exista printre randuri....de citit stim si noi...chiar daca suntem ingineri.
Nu au auzit de cursuri de Presentation skills si Powerfull presentations?
Nici unul dintre ei nu stie sa energizeze auditoriul, sa-l faca sa participe, sa-l tina treaz, sa faca o gluma....si cate ar mai fi de invatat!

Trist, trist si foarte gri.

In al doilea rand cursantii.
Bai fratilor, eu chiar nu inteleg cum vine treaba asta. Dai o gramada de bani, iti aduci fundu' in sala, dar te pui pe comentarii cu colegu'...minute in sir. De ce ai venit? Sa vorbesti? Nu puteai sa faci asta pe gratis, in alte locuiri....repet, pe gratis. Daca a platit firma pentru tine, aia sunt chiar fraieri! Stiu ca tu ai venit sa-ti bati joc de banii lor?
Le trece oare prin capul foarte doct (ei cunosc foarte bine ce se spune, de aceea vorbesc, nu?) ca sunt multi altii in jur mai constiintiosi, mai seriosi, care au venit sa afle si lucruri noi, sa invete....le trece prin cap ca deranjeaza, ca nu-i o atitudine de bun simt....chiar daca sunt ingineri, in mare majoritate barbati, li se pare o rusine sa fie civilizati?!

In al treilea rand, tot cursantii, si ale lor telefoane.
Telefoanele mobile, denumite si GSM-uri au foarte multe facilitati, butoane, culori si marimi. Butoanele, macar unele dintre ele sunt foarte importante....unele au in spate scurtaturi spre meniu....poti schimba modul cum suna telefonul in functie de starea ta....daca esti afara, in zgomot, il dai mai tare sa-l auzi, ca te suna colaboratorul sa-i spui nu stiu ce lungime de cablu....daca esti intr-o sedinta, il dai mai incet, sa nu-i disperi pe toti cu melodia de ciocarlie, sunet total "unprofessional", care ia mintile celor din apropiere....

Cand esti intr-o sala cu peste 100 de oameni care se zgaiesc spre niste ecrane cu litere, cifre si semne multe, nu raspunzi la telefonul celular si vorbesti acolo in sala....ok, arde, trebuie sa raspunzi ca altfel ia foc proiectul pentru care-ti spetesti spatele de vreo 3 luni, pentru care ai deadline maine....dar, dai si tu "busy tone", iesi afara in liniste si vorbesti undeva pe hol, unde nu deranjezi pe altii....ar fi trebuit sa-i anunti ieri pe colaboratorii tai apropiati, ca urmeaza sa te duci la un curs...nu-ti convine, dar e ordin de la stapanire ....sa stie ca te pot cauta, dar procedura este speciala, ca pentru zile speciale!

Bai da, ati ghicit, am fost angajatul unei multinationale timp de 10 ani....am invatat in perioada de start-up de la expati - americani, canadieni, irlandezi, englezi si alte natii - reguli de bun simt in business...le-am invatat, le-am notat, le-am tinut minte si le-am aplicat...mi-ar placea sa le stie si altii....pot sa le spun si altora, care nu au avut norocul meu....
Invatati, invatati, invatati...spunea Lenin! Lenin nu .... bun dar, vorbele astea ... bun!

E bine sa invatam chestiile bune, pe care le fac toti cei din lumea civilizata a businessului.... sa invatam sa muncim cum trebuie, cand trebuie, unde trebuie....sa invatam sa ne distram....sa invatam sa ne respectam si in business si in afara lui....sa invatam sa fim punctuali....sa invatam sa invatam....sa invatam din greseli....sa invatam de la cei care stiu mai multe decat noi, fara orgolii prostesti...sa nu uitam ce am invatat....sa aplicam ce am invatat si dupa ce profesorii intorc spatele si pleaca spre casele lor!

Seful meu din multinationala - director de departament - mi-a spus in prima mea zi de munca ... "nu-ti fie frica ca gresesti, dar invata din fiecare greseala, invata cum sa faci sa nu o mai repeti!" si "daca o regula functioneaza nu ai nici un motiv s-o schimbi"!

PS - Supliment:

Pentru ca in jurul meu sunt unii care se vaita ca participa la sedinte care dureaza cate 4 ore, care nu sunt anuntate din timp, etc....iata un indrumar esential pentru o sedinta eficienta....reguli simple, numai trebuie aplicate si respectate ... pot fi extrapolate si in alte situatii.

"12 Quality Meeting Rules"
1.  Define clear goals for the meeting. Do we need a meeting for this?
2. Send out the invitation on time, the complete agenda and preparations.
3. Avoid interruptions, telephones and GSM’s.
4. Be prepared.
5. Apologize on time if you cannot attend.
6. Start and end on time.
7. Respect for each other, no interruptions, listen actively.
8. Focus on ideas and solutions, not on persons and problems.
9. Stick to the agenda.
10. Summarize at the end of the meeting decisions, actions, persons responsible and deadlines.
11. Evaluate the quality of the meeting.
12. Hold on your commitments; carry out the decisions.

Ei, ce zici, e greu?

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu