Ii cer copilului sa faca un efort de
atentie, dar atentie la ce? El are dreptul sa pretinda ca ceea ce i se cere sa
fie nu doar pe intelesul sau, dar si in intampinarea interesului sau, a
curiozitatii sale. Acest interes se formeaza prin antrenament adecvat.
De exemplu, ii dau posibilitatea sa asculte
diferite compozitii muzicale, ii explic contextul lor cultural si istoric, in
asa fel incat, la un anumit moment, el simte nevoia sa se intoarca la unele
dintre ele; i-am creat astfel nevoia de
muzica, urmata firesc de foamea de
muzica. La fel cu literatura, cu matematica si cu biologia.
Dar, in realitatea de azi a scolii livrarea
de cunostinte prin manual sau de la catedra rareori vine pe fondul foamei de
ele. Transmitem cunostinte pentru care nu este clar la ce intrebari se
constituie ele ca raspunsuri. Efortul repetat de a retine si reproduce enunturi
de acest fel, deci fara recompensa intelectuala si sufleteasca a intelegerii
semnificatiilor lor, a intrebarilor de la care ele provin, efort indeplinit
doar ca urmare a unei datorii impuse de familie si de scoala, conduce la o
trauma, de la care nu-i decat un pas pana la disconfort si stres.
Acest tip de invatare ramane fara efect pe
termen lung, nu se converteste in mod de gandire si comportament. Priviti
chestiunile propuse la examenul de admitere in liceu sau la bacalaureat, se
discuta gradul lor de dificultate, dar se omite intrebarea esentiala: care este
gradul lor de relevanta pentru capacitatea candidatului de a gandi cu capul
sau, de a se orienta nu doar in situatii standard, ci si in situatii inedite?
Care este semnificatia lor culturala?
Raspunsul este descurajator. Procedee,
formule, algoritmi, date calendaristice, nume de persoane, de obiecte sau de
locuri, tot felul de sabloane sunt elementele a caror insusire decide
satisfacerea unor baremuri alcatuite nu in functie de gradul lor de relevanta,
ci ca urmare a caracterului lor « obiectiv », mecanic, de aplicabilitate rapida
si fara ezitari.
Solomon Marcus
Sursa: ceascadecultura.ro
Foto: desenez.net
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu